İki ipli uçurtmalar uçuş yönü kontrol edilebilir uçurtmalardır. Basit bir mantıkla sağ ipi çektiğinizde sağa, sol ipi çektiğinizde sola dönerler. Temel mantığı kavradıktan sonra uçurması kolaydır. Sadece alışmak ve hakim olmak için biraz zaman gerekir. İki ipli uçurtmalar ilk zamanlar eğlencelidir. Bir süre sonra tatmin olmayacak ve daha ileri modelleri uçurmak isteyeceksiniz. İleri düzey uçurtmaların manevra yetenekleri çok güçlüdür ve akrobatik hareketleri yapabilirler. Fakat bu yazımın konusu iki ipli uçurtmalara başlangıç. Sanırım aşağıdaki yazıda iki iplilerin temel uçuş teknikleri hakkında hemen her şeyi yazdım. Daha sonraki yazılarda iki ipli uçurtmaların diğer türlerini de detaylı olarak anlatmaya çalışacağım.

İki ipli uçurtmalar nasıl uçurulur:

İki ipli uçurtmalarla verilen ipi sonuna kadar açmanız gerekiyor. Bazılarının uçurtma ipini azıcık açıp, yavaş yavaş tek ipli uçurtmalar gibi salmaya çalıştıklarını gördüm. Bu yöntem tamamen yanlıştır. İki ipli uçurtmanızı yere koyun ve geriye doğru yatırın. Yani burun kısmı size değil, ileriye doğru bakacak şekilde yatırılmalı. Uçurtmanın iç kavisi (konkav yüzey) bu durumda gökyüzüne dönüktür. İplerinizi uçurtmaya bağlayın ve ipleri sonuna kadar açacak şekilde geriye yürüyün. Rüzgarın yönüne dikkat edin.

Uçurtmanızı biri tutmayacak. Altıgen uçurtmalarda olduğu gibi birinin uçurtmayı tutması gerekmez. Uçurtma geriye yatıkken ipleri gerginleştirin ve geriye doğru hafifçe çekilin. Uçurtma ayağa kalkacaktır. Rüzgar güçlüyse bu pozisyonda bile uçurtma siz bir şey yapmadan havalanabilir. Eğer uçurtmanız iyi bir uçurtma değilse ya da rüzgar azsa kolay havalanmaz. Uçurtmayı havalandırmak için sertçe kollarınızı geriye doğru çekin ve geriye doğru büyük bir adım atın. Kollar geriye doğru çekilmeli, yukarı doğru değil. Elleriniz kalça hizasında olacak ve sertçe iki ipi eşit bir şekilde geriye çekeceksiniz.

Hareketi doğru yaptıysanız uçurtmanız hızla yukarı fırlayacaktır. İpleri aynı anda, eşit çekmezseniz sağa ya da sola doğru gider. İpleri eşit çektiğiniz halde uçurtma düz havalanmıyorsa dengelerde sorun olabilir. Dengenizi kontrol edin: Uçurtmayı denge iplerinden tuttuğunuzda uçurtma yere paralel bir şekilde sırtüstü yatar pozisyonda duracaktır.

Uçurtma havalandığında hemen sağa sola ani hamleler yapmaktan kaçının. Alışık olmadığınız için uçurtmayı hemen yere çakarsınız. Uçurtmayı yukarılarda tutun ve çok hafif hareketlerle sağ ve sol ipleri çekerek küçük kumandalar verin. Yavaş yavaş kumandalara alışın, uçurtmanın tepkilerine alışın. Her seferinde hareketinizi arttırarak biraz daha fazla kumanda verin.

Uçurtmayı yere yakın uçurursanız hemen çakılırsınız. Rüzgar da güçlü ise uçurtmanın kırılma riski vardır. Bu nedenle yukarıda tutarak kontrollere ve uçurtma tepkisine alışın. Ayrıca yere çakıldığında uçurtmayı kendi kendinize uçurmanız çok zor olacaktır. Birinin size uçurtmayı düzeltmesi gerekir. Aksi halde bir ileri bir geri uçurtma yanına giderek uçurtmayı düzeltmeye çalışmak sizi çok yorar ve hevesinizi kaçırır. Mümkünse ilk çalışmalarda size uçurtmayı düzeltecek bir yardımcınız olsun.

Uçurtmayı yere yakın uçurmakla ilgili dikkat etmeniz gereken bir sorun daha var. Rüzgar penceresi. Rüzgar penceresi rüzgarın etkili olduğu alandır. Rüzgarın en güçlü olduğu bölge rüzgarı tam arkanıza aldığınızda tam karşınıza gelen bölgedir. Sağa ve sola doğru rüzgar etkisi azalır. Yukarı doğru da rüzgar etkisi azalacaktır. Rüzgar az olduğunda uçurtma yavaştır ve tam karşınıza doğru geldiğinde rüzgarın etkisi arttığı için birden çok hızlı uçmaya başlar. Yukarıda, sağda, solda kumandalarınıza uçurtma geç tepki verir ve kumanda hareketleri fazladır. Ortada ise tepkiler çok hızlıdır ve küçük kumandalar bile sert manevralara sebep olur. Bu nedenle yere yakın uçuşlar tehlikelidir. Öğrenirken en iyi uçuş alanı 45 derece yukarıda bulunmaktır.

Uçurtmayı yere indirmek:

Uçurtmayı indirmek istiyorsanız yapmanız gereken uçurtmayı rüzgar penceresinin en sağına ya da en soluna yönlendirmektir. Burada rüzgar tepkisi azalır, sıfıra düşer. Uçurtmanız zaten burada uçmayıp kendiliğinden ve yavaşça yere iner. En kontrollü ve tehlikesiz iniş yöntemi budur.

Kolların pozisyonu:

İki ipliye yeni başlayanlarda sık gözlemlediğim hareket uçurtma aşağı çakılırken kolları yukarı kaldırmaktır. Kollarınız asla omuz hizasından yukarıya kalkmamalıdır. Hareket her zaman kalça hizasından geriye doğru yapılmalıdır.

Çakılma:

Acemiyken çakılmak kaçınılmazdır. Uçurtma başaşağı inişe geçtiğinde çoğu pilot (iki ipli kullanıcılarına pilot deniyor.) hangi ipi çekeceğini şaşırır ve ne olduğunu anlayana kadar uçurtma çakılır. Bu sırada panik tepki ipleri daha fazla geri çekmek olur. Çakılma sırasında içgüdüsel tepkinize engel olmaya çalışın. İpleri geri çekmeyin. Çakılmayı kurtaramadığınızda yapmanız gereken kollarınızı hızlıca ileri uzatmak ve ileri bir kaç adım koşmaktır. Böylece uçurtma birden yavaşlar ve sizin uçurtmayı kurtaracak zamanınız bile olur. Oysa panikle ipleri geri çekerseniz zaten hızla aşağı inen uçurtmayı daha da hızlandırırsınız. Özellikle yere yakın bölgede rüzgar penceresinin etkisi çok güçlüdür ve hızlanan uçurtmaya sizin verdiğiniz ani tepki de eklenince uçurtma çok büyük bir hızla yere çakılmış olur. Bu durumda genellikle dikey omurga kırılacaktır. Dikey omurga kırılmazsa çoğunlukla ucuz uçurtmalarda burun kısmındaki sert kumaş delinir ve çıta dışarı çıkar. Bundan sonra sık sık çıta yerinden çıkacaktır. Uçurtma uçurmak sıkıntı olmaya başlar. Kaliteli uçurtmalarda burun kısmı çok sağlamdır.

Dolaşan ipler:

Havada sağa veya sola dönerek çok tur attığınızda ipler bir biri üzerine sarılır. Bu normaldir. Çoklu turlarda, ipler sarılmışken yere fazla yaklaşmış olursunuz ve rüzgar penceresinin güçlü alanında tepkiler artar, büyük ihtimalle uçurtmayı çakarsınız. Acemilerde çoğu zaman tepki ipleri açmaya çalışmak olur. İpleri açmaya çalışmayın. Bu şekilde uçurtmayı havalandırın. Havada aksi yöne dönüş yaparak ipleri açabilirsiniz. Yerde ipleri döndürerek açmak uzun ve gereksiz bir iştir. Tutacakları bırakmayın ve sağı solu birbirine karıştırmayın. Genellikle sağ ve sol tarafı farkedebilmeniz için farklı renklerle tutacaklar kodlanmış olur. Bir rengi belirleyin ve ipleri her bağladığınızda bu rengi aynı tarafa alın. Örneğin kırmızı hep sağda.

İpleri mutlaka ayrımazsam rahat edemem diyorsanız yapmanız gereken tutacakları birbirine yapıştırıp onları bir yöne döndürmektir. Uçurtma tarafında ipler ileri doğru daralıyorsa ipleri birbiri üzerine sarıyorsunuz demektir. Açmak için aksi yöne çevirin. Doğru yöndeyseniz uçurtma tarafında ipler birbirinden uzaklaşmaya yani açılmaya başlar. Acemiler genellikle iplerin açıldığını anlamak için kollarını iyice birbirinden ayırıp yönü anlamaya çalışır. Bu yanlıştır. Tutacakları birbirine yapıştırın ve döndürün. Ama en iyisi uçurtma çakılınca el yönünü hiç bozmadan uçurtmayı havalandırmak ve ipleri uçuş sırasında dönerek açmaktır.

Uzak durmanız gereken yerler.

Uçurtmanızı tepe arkası, binaların arası ya da yakınında uçurmayın. Bu alanlar türbülanslı alanlardır. Vadi gibi çukur alanlar da türbülanslı bölgelerdir. Uçurtmanızı elektrik tellerine, karayollarına, insanları kalabalık olduğu yerlere, ağaçların olduğu yerlere yakın uçurmayın. Özellikle güçlü rüzgar eserken uçurtma çok tehlikeli olabilir. Uçurtmanızın altında kimse olmamalı.

Dikkat edilmesi gerekenler; özet:

İpleri tam açın.

Kollar omuz hizasından yukarı kalkmasın.

Acemiyken yere yakın uçmayın.

Rüzgar çok fazlaysa uçmayın.

Uçurtma çakılırken ipleri serbest bırakın, sakın geri çekmeyin. Panik iç güdünüze hakim olmayı öğrenin.

Uçurtmanın altında kimse olmasın.

Yollardan, tellerden, insanlardan, ağaçlardan, türbülanslı bölgelerden uzak durun.